CAS 20/4000/240-S2R Tatra 815-2 4x4

(volací znak HZR 301) 

 

      Vybavení vozidla

 

 

Vozidlo je určeno pro výjezdy jednotky k mimořádným událostem (požáry, dopravní nehody, úniky provozních kapalin vozidel, čerpání vody, likvidace obtížného hmyzu, spadlé stromy na komunikaci apod.)
Cisterna byla pořízena v roce 2015 kvůli nevyhovujícímu stavu 36 let staré CAS 32 – T 148 a s ohledem na fakt, že městys Bobrová je vzdálen 20 km od stanice HZS Kraje Vysočina ve Žďáře nad Sázavou. Navíc vybavení jednotky bylo rozděleno do dvou vozidel: CAS 32 – T 148 a DA 12 – A 31. V případě výjezdu samotné CAS potom značná část vybavení jednotce chyběla.
Automobil vyrobila firma THT Polička a je postaven na dvounápravovém podvozku Tatra 815-2 TERRNO. Motor je vzduchem přímo chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva o zdvihovém objemu 12,7 litrů a výkonem 325 kW. Vozidlo je vybaveno mechanickým systémem řazení převodovky. Převodovka je čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení. Chod H a L (normální a redukovaný) se řadí elektropneumaticky s předvolbou na řadicí páce. 
Kabina je prodloužená pro posádku 1+ 5 a lze ji sklopit elektricky nebo ručně. Sedadlo velitele a čtyři sedadla pro hasiče jsou vybavena integrovanými držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000. Dále se zde nachází detekční přístroj GasAlert, nabíjecí i nenabíjecí držáky ručních radiostanic Motorola a jedné ruční radiostanice Matra, nabíjecí držáky svítilen Survivor LED ATEX Standard, vozidlová radiostanice Motorola GM 300 a vozidlový digitální terminál Matra. Vozidlo je vybaveno elektronickým odpojovačem spotřebičů od baterií (hlídačem napětí) pro připojení přístrojů s trvalým odběrem proudu. Hlídač napětí zajišťuje automatické odpojení přístrojů při poklesu napětí a opětovné připojení přístrojů při normálním napětí. Na palubní desce v místě velitele je umístěn tablet s veškerou důležitou výjezdovou dokumentací v digitální podobě a se systémem GINA Lite (informace o zásahu, upřesnění místa v mapě, odesílání statusů o činnosti jednotky). V dosahu velitele se nachází tlačítko pro pohodlné zapínání a vypínání zvukového výstražného zařízení během jízdy a čtecí lampička. Místo řidiče je vybaveno ukazatelem množství vody v nádrži. Na čelním skle je umístěna kamera pro záznam průběhu jízdy a v panelu řidiče autorádio. Nad druhou řadou sedadel je nainstalováno doplňkové osvětlení tvořené LED lištou.
Těsně pod světelným výstražným zařízením umístěným na střeše kabiny se nachází pracovní světla umožňující osvětlení prostoru před vozidlem při zásahu např. u dopravní nehody nebo odstraňování spadlého stromu z komunikace. Stejná pracovní světla se nachází i v zadní části nástavby a lze je využít i k dodatečnému osvětlení prostoru za vozidlem při couvání. Při zařazení zpátečky se automaticky rozsvítí LED pásky na obou bocích nástavby nad roletami a na zadní straně nástavby. Na střeše kabiny je instalována elektropneumatická houkačka ovládaná z kabiny řidičem i velitelem. V místě nástupu řidiče do vozidla najdeme box, kde se nachází manuální připojení tlakového vzduchu a dobíjení.
Tažné zařízení je typ Rockinger pro nebrzděný přívěs 900 kg a pro brzděný přívěs nájezdovou brzdou 10 000 kg. 
Přední část vozidla je osazena lanovým navijákem COME UP DV-18 s tažnou silou 8 tun. Pod nárazníkem se nachází asanační lišta se třemi tryskami. Každou z nich lze uzavřít kulovým uzávěrem.
Mezi kabinou a nástavbou je pneumatický osvětlovací stožár osazený čtyřmi LED světlomety napájenými elektrickou soustavou vozidla 24 V s otáčením a naklápěním ovládaným dálkovým ovladačem. Všechny čtyři světlomety jsou nainstalovány jedním směrem a umožňují dostatečné osvětlení požadovaného místa. Po odbrždění ruční brzdy CAS dojde automaticky ke zhasnutí světlometů, otočení hlavice do parkovací polohy a zasunutí stožáru. Vozidlo je doplněno žlutým vodorovným retroreflexním páskem a šrafováním CHEVRON na zádi vozidla.
Nástavba je hliníková s šesti roletkami s průběžnými madly. Laminátová nádrž na vodu má objem 4000 litrů a pěnidlová nádrž pojme 240 litrů. Vodní nádrž je vybavena pohledovým stavoznakem s LED světly umístěnými na obou stranách nástavby.
Čerpadlo umístěné v zadní skříni má výkon 2000 l/min. Nad ním je umístěn naviják s vysokotlakou hadicí Habercorn délky 60 metrů a proudnicí Protek 361 s všesměrovým kladkovým vodícím rámem na plynových vzpěrách. Jeho umístění v tomto prostoru umožňuje pohodlné odvíjení hadice na obě strany vozidla usměrňované navíc strojníkem, který stojí u obslužného panelu čerpadla. V zadní skříni vedle ovládacího panelu je umístěno ovládání pro odvodnění vzduchem, které usnadňuje, zrychluje a zkvalitňuje odvodnění potrubí vysokotlaku, chlazení pomocného pohonu a převodovky, čerpadla a průtokového navijáku pomocí tlakového vzduchu. Nachází se zde také přípojka tlakového vzduchu umožňující připojení vzduchové hadice.
Osvětlení okolo nástavby, v jednotlivých schránkách, v bedně a na nástavbě je zajištěno LED lištami. 

Vozidlo bylo dodáno bez výbavy. Výjimkou byl pouze nastavovací hliníkový žebřík, sací hadice a koš a sací nástavec na pěnidlo.
Rozmístění výbavy je rozděleno tak, aby se ve schránkách na levé straně nástavby nacházely zejména prostředky k likvidaci požárů a na pravé straně prostředky k technickým zásahům. V levé přední schránce se nalézá elektrocentrála včetně halogenových světlometů a jejich stativu, akusvětlomet PELI RALS 9490, prodlužovací kabely, kalové čerpadlo a další elektrické nářadí (vrtačka, úhlová bruska). Dále zde nacházíme přetlakový ventilátor, motorovou řetězovou pilu s příslušenstvím a plovoucí čerpadlo NIAGARA. Jeho umístění v této schránce umožňuje jeho pohodlné vyndávání bez nutnosti zvedání do výšky. 
Prostřední levá skříň obsahuje prostředky k vedení požárního zásahu. Využít lze šest hadic C 52 uložených po třech do dvou hadicových košů nebo dvě hadice B 75 uložené v dalším hadicovém koši. Umístěny jsou zde i plnící hadice B 75x5 m, proudnice TURBO, rozdělovač, přechody a batoh s D programem. 
Zadní levá skříň obsahuje ostatní prostředky používané u požárů. Ve spodní části jsou uloženy požární armatury, na výsuvu dva přenosné hasící přístroje CO2 a dva přístroje práškové. V hliníkových boxech je uloženo ostatní drobné příslušenství a prostředky k tlakovému čištění kanalizace.
Přední pravá roleta ukrývá vybavení spojené s provozem na komunikacích. Je zde umístěno hydraulické vyprošťovací zařízení Lukas skládající se z pohonné jednotky GO-3T a kombinovaného nástroje LKS 35 EN. Dále se zde nachází další prostředky k dopravním nehodám, páteřová deska, prostředky k likvidaci úniků provozních kapalin, stabilizaci, ohraničení místa zásahu, vázací prostředky, kufr s nářadím a ocelová lana s ručním navijákem.
Prostřední schránka na této straně obsahuje vybavení pro poskytnutí první pomoci a transport zraněné osoby a dále zde nacházíme šestý kus dýchacího přístroje, jednu náhradní tlakovou láhev a zdvihací vaky s příslušenstvím.
V zadní skříni se nalézá motorový vysavač a teleskopický žebřík, které se využívají při likvidaci obtížného hmyzu, a na výsuvu je uloženo ruční nářadí jako např. páčidlo PARATECH, VRVN, dřevorubecká lopatka apod. 
Na horní plošině je uložen nastavovací žebřík, zásahový výsuvný žebřík, dva sudy 50 l, přejezdové můstky, pěnotvorná proudnice na střední pěnu a bedna s ženijním nářadím. Na připravené hrdlo je možné během krátké chvíle sestavit lafetovou proudnici. V zadní části je instalována oranžová směrová alej tvořená osmi LED prvky a válečky pro snadné sundání vysunovacího žebříku.

Vozidlo je připojeno na kompresor udržující natlakovaný vzduchový systém cisterny, dobíječ el. proudu, který udržuje akumulátory ve vozidle, a systém na odsávání výfukových plynů.